Är det okej med abort?

Hejsan bloggen!

Jag har hittat en bloggerska som är 14 år och har barn, och när jag läste hennes inlägg började jag tänka på abort och sånt.

Jag tycker att det är okej att göra abort men inte för att man är slarvig och inte årka bry sig om man blir gravid eller inte. Utan tänk om man blir våldtagen och så bor man i något land där man inte får göra abort så är man tvungen att föda en våltäksmans barn även om man vill eller inte.

Vi läste förut i skolan om fosterutveckling och sånt och då fick jag veta att ett barns hjärta börjar slå i 6:e veckan. Och att alla organ är färdig bildade och barnet klarar sig utanför mammas kropp i vecka 23 och det är senaste veckan man får göra abort.

Vissa tycker att det är mord att göra abort, att det borde vara olagligt. Men det tycker inte jag. Jag tycker att det är hemskt att man får göra abort samma vecka som barnet klarar sig utanför mammas kropp, det kan jag tycka är mord om man inte har en bra anledning. Men om man gör en abort ganska tidigt så tycker jag att det är okej.

På NO:n pratade vi också om vad liv var, när ett ofött barn förjar räknas som levande. Vissa tyckte vid första celldelningen, andra tyckte i vecka 23 när barnet klarar sig själv, ganska många tyckte när hjärtat börjar slå och vissa tyckte vid födelsen. Jag tycker när hjärtat börjar slå.

Jag skulle tycka att det var intressant att veta vad ni tycker om abort, när ett ofött barn räknas som levande männinska och om ni skulle kunna tänka er att göra abort själva.

Ha det bäst! ♥

Kommentarer
Postat av: Anna

Bra skrivet! :)

2008-07-18 @ 09:09:31
URL: http://heeejanna.blogg.se/
Postat av: alice

ja bra skriver, något man var tvungen att läsa eftersom det kan och är en intressant sak. och sammasak är det lite att fundera. när det igentligen räknas som en levande varelse. själv tycker jag när hjärtat börjar slå, när livet börjar leva.

2008-07-22 @ 16:02:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0